* Această pagină vine în ajutorul cursanților mei care doresc să-și amintească cum se execută unele tehnici predate în timpul ședințelor de practică.
Atenție! Recomand ca această pagină să fie vizionată pe desktop ori laptop!!!
Atenție! Recomand ca această pagină să fie vizionată pe desktop ori laptop!!!
Oprirea autovehiculului.
* Atenție! Autovehiculele care sunt dotate cu cutie de viteză manuală, pot fi conduse numai dacă ascultați permanent sunetul produs de catre motor.* Există trei tehnici de imobilizare (oprire) a autovehiculului.
* Cele 3 tehnici de oprire nu pot fi folosite una în locul celeilante. Folosirea incorectă a lor poate duce la oprirea motorului ori crește substanțial distanța de oprire a autovehiculului. Deci pericol major pentru siguranța traficului.
Frână-Ralanti-Ambreaj.
* Această tehnică de oprire este folosită cam în 80% din situațiile care impun imobilizarea autovehiculului, pentru că aproape mereu în timpul deplasării motoarele autovehiculelor sunt accelerate.* Când motorul se aude accelerat, prima pedală care va fi acționată va fi frâna.
* Când motorul ajunge la ralanti (850-1000 rot/min) se apasă rapid și ambreajul , pentru a scoate levierul schimbătorului de viteze în "punctul mort".
- Nu se eliberează pedala de frână înainte, în timpul sau după călcarea ambreajului.
* După călcarea ambreajului, se mută maneta schimbătorului în "punctul mort".
- Eliberarea pedalei de ambreaj înainte de a scoate levierul schimbătorului de viteze în "punctul mort" conduce la oprirea accidentală a motorului.
* Pedala de frână se eliberează la viteza de deplasare de 1km/h, lăsând autovehiculul să de oprească datorită frecării cu aerul și solul.
- Păstrarea piciorului pe frână pînă la oprirea completă generează un balans al autoveiculului în momentul imobilizării autovehiculului.
- Atenție! Este singura tehnică care asigură aceiași promptitudie a opririi cu a autovehiculelor electrice sau a celor cu cutii de viteze automate ori robotizate.
Ambreaj-Frână.
* Această tehnică de oprire dacă este folosită când motorul este accelerat, conduce la creșterea distanței în care se oprește autovehiculul prin renunțarea la puterea de frânare a motorului și întârzierea cu 1 secundă a călcării pedalei de frână. Deci poate fi periculoasă.* Când motorul se aude la ralanti (850-1000 rot/min) se acționează întâi brusc ambreajul, apoi cât mai prompt pedala de frână.
* După călcarea ambreajului se conduce leverul schimbătorului de viteze în punctul mort.
- Eliberarea pedalei de ambreaj înainte de a scoate levierul schimbătorului de viteze în "punctul mort" conduce la oprirea accidentală a motorului.
* Pedala de frână se eliberează la viteza de deplasare de 1km/h, lăsând autovehiculul să de oprească darorită frecării cu aerul și solul.
- Păstrarea piciorului pe frână pînă la oprirea completă generează un balans al autoveiculului în momentul imobilizării autovehiculului.
* Eliberarea pedalei de ambreaj înainte de a scoate levierul schimbătorului de viteze în "punctul mort" conduce la oprirea accidentală a motorului.
* Această tehnică se folosește de regulă la deplasarea în coloanele de autovehicule aflate la semafoare sau calea ferata, când motorul este neaccelerat.
Frâna singură.
* Această tehnică de oprire se folosește foarte rar, numai când maneta schimbătorului de viteză se află în punctul mort.* Presupunem că suntem imobilizati, iar maneta schimbătorului de viteze se află în "punctul mort". Din cauza faptului că autovehiculul se află în pantă sau rampă, autovehiculul începe să se deplaseze (în față sau spate). Pentru a-l imobiliza, folosim de îndată numai pedala de frână.
* Majoritatea cursanților auzind că motorul se află la ralanti calcă greșit și inutil întâi pedala de ambreaj.
* Ambreajul se calcă pentru a duce levierul schimbătorului în "punctul mort", dar în acest caz, schimbătorul se află deja acolo, deci călcarea ambreajului este inutilă.
Folosirea greșită a acestor tehnici de oprire poate genera evenimentre precum este cel din clipul următor: https://youtube.com/shorts/jfN_xuGVfPg?si=PuEMssdFbd60bWP6
Prioritatea în orașe și municipii.
Ordinul nr: 49 din 27 ianuarie 1998
Capitolul 1: Generalități.
1.3 Străzile din localitățițe urbane se clasifică în raport de intensitatea traficului și de funcțiile pe care le îndeplinesc, astfel:
- Străzi de categoria 1 - magistrale
( minim 2 benzi / sens - delimitează cartiere și de regulă ajută la legarea orașelor între ele)
- Străzi de categoria 2 - de legătură
(1 bandă / sens - delimitează cartiere)
- Străzi de categoria 3 - colectoare
(1 bandă / sens - cel mai mare drum din cartier - se poate circula cu viteză destul de mare peste 30 km/h)
- Străzi de categoria 4 - de folosință locală
(stradă din interiorul cartiereor de periferie a orașului - cu circulație redusă sau din interiorul supermarketurilor de regulă LIDL - din cauza lipsei de spațiu și vizibilitate se pate circula numai cu viteză redusă)
Prioritatea în orașe conform clasificării din ordinul nr:49.
Atenție! Intersecțiile cu circulația nedirijată se formează numai la întâlnirea între două drumuri de categoria 4.* Probabil că ați observat că șoferii experimentați, chiar dacă traversează pentru prima dată o localitate, știu dacă au prioritate chiar dacă nu privesc la indicatoarele celor care pătrund în intersecții de pe drumurile laterale.
* Ei cunosc faptul că: atunci când circulă pe un drum de categoriile 1,2,3 beneficiază de prioritate câtă vreme circulă pe direcția înainte și nu întâlnesc indicatoarele "Cedează Trecerea", "STOP" ori culoarea roșie a semaforului.
* Dacă efectuează viraj stânga acordă prioritate vehiculelor care se apropie din sensul opus și celor care vin din spate și se află în depășire.
- Cum ne dăm seama că drumul pe care circulăm este prioritar? - Extrem de ușor.
* Virăm la o intersecție înaitea căreia întâlnim indicatoarele "Cedează trecerea" ori "STOP". Prin viraj se subânțelege că am pătruns pe un drum de categorie cel puțin 3. Deci ... prioritar.
* Strada cu Sens Unic este cel puțin de categoria 3, deci este prioritară până întâlniți indicatoare de pierdere a priorității ori semafor care funcționează pe culoare roșie.
* În Timișoara se întâlnesc deosebit de rar intersecții cu circulația nedirijată prin indicatoare de prioritate. De regulă în supermarketurile LIDL sau la limita cea mai exterioară a orașului în interiorul cartierelor periferice.
Efectuarea virajelor.
1. Cu cel puțin 50 m înaintea intersecției semnalizăm intenția virării, simultan reducem viteza. Pentru treapta 1 la 5 km/h maxim ori pentru treapta a 2-a la 20 km/h funcție de raza virjului.* În timpul deplasării cu 5 km/h (treapta1) autovehiculul parcurge o distanță de 0,7 metri / secundă iar oprirea în cazul acordării de prioritate se realizează în 2,02 metri;
** În timpul deplasării cu 20 km/h (treapta2) autovehiculul parcurge o distanță de 5,4 metri / secundă iar oprirea în cazul acordării de prioritate se realizează în 9,54 metri. Concluzia ar fi că pentru a efectua un viraj în deplină siguranță cu treapta a doua, ar trebui ca virajul să fie larg (spre stânga de obicei) și drumul să fie prioritar.
2. Schimbăm treapta de viteză și eliberăm ambreajul înainte de viraj, când roțile încă sunt drepte.
3. Ne asigurăm, apoi începem manevrarea volanului.
Atenție! Înainte de virajele la intersecțiile cu indicatoare "cedeaza trecerea", culoarea verde intermitentă a semafoarelor, intrări în cartiere și virajele în interiorul cartierelor frânați până la 5km/h și folosiți numai treapta 1.
Repere la manevre.
Parcarea laterală simplificată.
Oprire când mânierul portierei din spate ajunge pe bordură.
Pornire de pe loc cu viraj în partea opusă bordurii.
Oprire când autovehiculul se află paralel cu bordura.
Pornire de pe loc cu viraj în partea opusă bordurii.
Oprire când autovehiculul se află paralel cu bordura.
Parcarea cu spatele pe partea dreaptă.

Oprire cu autovehiculul dumneavoastră paralel cu axa drumului, 1 metru lateral față de autovehiculul reper, colțul din stânga al autovehiculului reper la începutul geamului triunghiular din spate.
Rotire volan spre auto reper, maxim pe loc. Pornire de pe loc.

Oprire cu autovehiculul paralel cu marcajele rutiere sau autovehiculul reper. Indreptat pe loc roțile 2 rotații.
* La părăsirea parcării așteptați ca oglinda autovehiculului condus să treacă 15-20 cm de autovehiculul care ar putea fi atins, apoi rotiți în mers volanul în direcția de deplasare.*
Parcarea cu fața.
1. Obținem o distanță laterală de cca 2 lățimi de auto față de autovehiculul după care parcăm (pentru parcarea pe dreapta se face buclă stânga cât mai mare care trebuie începută cu cca 4 locuri de parcare înainte).2. Semnalizăm în direcția parcării.
3. Rotim rapid maxim în direcția parcării când oglinda auto condus ajunge la jumătatea auto reper.
4. Menținem colțul capotei cât mai aproape de auto din partea opusă virajului.
3. Îndreptăm roțile când auto condus este perpendicular pe bordura.
* La părăsirea parcării așteptați ca oglinda autovehiculului condus să treacă de autovehiculul care ar putea fi atins, apoi rotiți în mers volanul în direcția de deplasare. *
Pentru video click aici.
Parcarea cu fața, oblică.
1. Nu ne apropiem de auto după care parcăm.2. După ce oglinda auto condus trece de autovehiculul reper virăm rapid volanul în direcția locului de parcare,
3. Îndreptăm roțile astfel încât autovehiculul să fie paralel cu marcajele ori în lipsa lor să fie imobilizatîn unghi de 45 grade față de bordură.
* La părăsirea parcării așteptați ca centura pasagerului să treacă de colțul autovehiculul care ar putea fi atins, apoi rotiți în mers volanul în direcția de deplasare. *
Întoarcerea.
1. Semnalizăm dreapta, oprim lângă bordura din dreapta.2. Semnalizăm stânga, pe loc maxim volan stânga, treapta 1, asigurare, pornire de pe loc până aproape de bordura din stânga a drumului, oprire.
3. Semnalizare dreapta,pe loc volan maxim dreapta, marșarier, asigurare, pornire de pe loc spre înapoi până aproape de bordura din dreapta a drumului, oprire.
4. Semnalizare stânga, pe loc volan maxim stânga, treapta 1, asigurare, pornire de pe loc spre stânga.